Penerapan Kemandirian Melalui Pembiasaan dalam Membangun Rasa Tanggung Jawab Anak di PAUD

Authors

  • Rosalia Soli Kadi Universitas PGRI Semarang Author
  • Dwi Prasetiyawati Diyah Hariyanti Universitas PGRI Semarang Author

Keywords:

Kemandirian; Pembiasaan; Tanggung Jawab; Anak Usia Dini

Abstract

Abstract

Independence is the main ability of life and one of the needs of a person's early age. Forming early childhood as independent individuals requires a process that is carried out in stages by applying habituation and is very important so that children can reach maturity stages according to their age. Independence can make children have a higher sense of self-confidence and intrinsic motivation, the ability to be responsible for what they do without burdening other parties. The independence of early childhood can be seen from the habituation of physical behavior, self-confidence, responsibility, discipline, good at getting along, willing to share, and controlling emotions. Independence is one of the core values ​​of character education. This habituation of independence will direct the child to be able to be responsible both for himself and for all the activities he does. Responsibilities to children can be known based on how children can complete or carry out their own tasks and activities properly until they are finished without relying on others. Habituation which is carried out as an effort to make children become independent individuals is able to build a child's sense of responsibility both for himself and others and the surrounding environment.

Keywords: Independence; habitation; Responsibility; Early childhood

 

Abstrak

Kemandirian merupakan kemampuan hidup yang utama dan salah satu kebutuhan sejak awal usia seseorang. Membentuk anak usia dini sebagai pribadi yang mandiri memerlukan proses yang dilakukan secara bertahap dengan menerapkan pembiasaan dan menjadi hal yang sangat penting agar anak dapat mencapai tahapan kematangan sesuai dengan usianya. Kemandirian dapat membuat anak mempunyai rasa kepercayaan diri dan.motivasi intrinsik yang lebih tinggi, kemampuan sikap tanggung jawab atas yang ia lakukan tanpa membebani pihak lain. Kemandirian anak usia dini dapat dilihat dari pembiasaan perilaku fisik, percaya diri, bertanggung jawab, disiplin, pandai bergaul, mau berbagi, dan mengendalikan emosi. Kemandirian menjadi salah satu inti dari nilai pendidikan karakter. Pembiasaan akan kemandirian ini yang akan mengarahkan anak untuk mampu bertanggung jawab baik terhadap dirinya sendiri maupun terhadap segala aktivitas yang dilakukannya. Tanggung jawab pada anak dapat diketahui berdasarkan bagaimana anak bisa menyelesaikan atau melakukan tugas dan aktivitasnya sendiri dengan baik hingga tuntas tanpa mengandalkan orang lain. Pembiasaan yang dilakukan sebagai upaya untuk membuat anak menjadi pribadi yang mandiri mampu membangun rasa tanggung jawab anak baik untuk dirinya sendiri maupun sesama dan lingkungan sekitarnya.

Kata kunci: Kemandirian; Pembiasaan; Tanggung Jawab; Anak Usia Dini

Downloads

Published

2024-01-19