Upaya Pembiasaan Literasi Membaca Pada Anak TK B Melalui Perpustakaan Mini
Keywords:
Literasi; Pembiasaan; Membaca; Perpustakaan MiniAbstract
Abstract
Reading is not just translating symbols to form meaning, but is a high-level thinking process in understanding the meaning of reading. The importance of the ability to understand reading and the use of reading habitual strategies, is a literature review that will be discussed. There is a lack of students' interest in reading, resulting in literacy learning efforts which are carried out in stages to increase children's reading comprehension to a critical and creative understanding by having a mini library to foster children's interest in reading from an early age. The potential in Taman Belia Candi Kindergarten is in the form of a collection of reading books in the mini library. The existence of this mini library aims to create a mini library that attracts early childhood especially Kindergarten B aged 5-6 years to read. The goal to be achieved from this program is to find out how to develop interest in reading in early childhood through literacy activities in the Mini Library at Taman Belia Candi Semarang Kindergarten.
Keywords: Literacy; Habituation; Reading; Mini Library
Abstrak
Membaca bukan hanya sekedar menterjemahkan simbol-simbol hingga membentuk makna, tetapi merupakan suatu proses berpikir tingkat tinggi dalam memahami makna bacaan. Pentingnya kemampuan memahami bacaan dan penggunaan strategi pembiasaan membaca, menjadi kajian literatur yang akan dibahas. Kurangnya minat baca siswa, sehingga muncul upaya pembelajaran literasi yang dilakukan secara bertahap untuk meningkatkan pemahaman membaca anak menjadi pemahaman kritis dan kreatif memiliki perpustakaan mini guna menumbuhkan minat baca anak sejak dini. Potensi yang ada di TK Taman Belia Candi berupa adanya koleksi buku bacaan di perpustakaan mini. Adanya perpustakaan mini ini bertujuan untuk mewujudkan perpustakaan mini yang menarik anak usia dini khususnya TK B usia 5-6 tahun untuk membaca. Tujuan yang hendak dicapai dari program ini adalah mengetahui bagaimana cara mengembangkan minat baca anak usia dini melalui kegiatan literasi Perpustakaan Mini di TK Taman Belia Candi Semarang.
Kata kunci: Literasi; Pembiasaan; Membaca; Perpustakaan Mini