Literature Review: Pendekatan Pembelajaran Berdiferensiasi Pada Satuan PAUD
Keywords:
Pembelajaran Berdiferensiasi; Pendidikan Anak Usia DiniAbstract
Abstract
The memorization method used in schools too quickly demands children's abilities in writing, reading and arithmetic, making children feel constrained and don’t have the freedom to learn. Differentiated learning respects a wide range of children's abilities and gives children the freedom to learn on their own. Differentiated learning is learning that accommodates, serves, and recognizes the diversity of students in learning according to students' readiness, interests, and learning preferences. This study aims to examine scientific literature to collect relevant sources related to the differentiated approach. The method used in writing article is a literature review. The research begins by looking for articles related to the research topic to be carried out. The criteria for the article to be used as data source are scientific articles sourced from national and international journals with updates in the last 10 years, from 2013-2023 with Google Scholar. Based on the results of the analysis literature review, it can be concluded that differentiated learning can provide opportunities for children to explore their abilities in the learning process. With this research it is hoped that it will become new findings and references in the world of education, especially studies on differentiated learning in PAUD units.
Keywords: Differentiated learning; Early Childhood Education
Abstrak
Metode hafalan yang digunakan di sekolah terlalu cepat menuntut kemampuan anak dalam menulis, membaca, dan berhitung, membuat anak merasa terkekang dan tidak memiliki kebebasan untuk belajar. Pembelajaran berdiferensiasi sangat menghargai berbagai kemampuan anak dan memberi anak kebebasan untuk belajar sendiri. Pembelajaran berdiferensiasi merupakan pembelajaran yang mengakomodir, melayani, dan mengakui keberagaman siswa dalam belajar sesuai dengan kesiapan, minat, dan preferensi belajar siswa. Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji literature ilmiah dalam rangka pengumpulan sumber-sumber yang relevan yang berkaitan dengan pendekatan berdiferensiasi. Metode yang digunakan dalam penulisan artikel ini adalah literature review. Penelitian diawali dengan mencari artikel-artikel yang berkaitan dengan topik penelitian yang akan dilakukan. Kriteria artikel yang akan digunakan sebagai sumber data berupa artikel ilmiah yang bersumber dari jurnal nasional maupun jurnal internasional dengan kemutakhiran 10 tahun terakhir yaitu dari tahun 2013-2023 dengan google scholar. Berdasarkan hasil analisis literature review dapat disimpulkan bahwa pembelajaran berdiferensiasi dapat memberikan kesempatan bagi anak untuk mengeksplorasi kemampuannya dalam proses belajar. Dengan penelitian ini diharapkan akan dapat menjadi temuan dan referensi baru dalam dunia pendidikan, khususnya kajian tentang pembelajaran berdiferensiasi pada satuan PAUD.
Kata kunci: Pembelajaran Berdiferensiasi; Pendidikan Anak Usia Dini