Pengaruh Penggunaan Media Pop Up Book Terhadap Kecerdasan Verbal Linguistik Anak Kelompok B

Authors

  • Nia Amara Ambar Sari Universitas PGRI Semarang Author
  • Mila Karmila Universitas PGRI Semarang Author

Keywords:

Pop Up Book; Kecerdasan Verbal Linguistik

Abstract

Abstract

Many group B children were found in the learning process having difficulty expressing their feelings through words, having difficulty communicating well, where in conveying their wishes they were still nervous and stammering, some children also had difficulty in reading and writing activities. This is a characteristic of low linguistic verbal intelligence in children, one of the factors causing this is the lack of attractiveness of the learning media used to improve children's linguistic verbal intelligence. One media that is thought to be able to increase children's verbal linguistic intelligence is pop up book media. The formulation of the problem in this research is how does pop up book media influence the verbal linguistic intelligence of group B children at RA Aisyiyah Kepuk. This type of research is quantitative in the form of Quasi Experimental Design. The research population was Group B, totaling 24 children. The data in this research was obtained from observation and documentation. The research results show that the t test shows that tcount is greater than ttable (-9.93954 > -1.71714). From these results it can be concluded that H0 is rejected. In other words, there is a significant influence of pop up book media on the verbal linguistic intelligence of group B children at RA Aisyiyah Kepuk. Based on the results of this research, the suggestion that can be made is that pop up book media can be used as a learning medium to improve children's linguistic verbal intelligence.

Abstrak

Banyak dijumpai anak kelompok B pada proses pembelajaran kesulitan mengungkapkan perasaannya melalui kata kata, kesulitan berkomunikasi dengan baik, dimana dalam menyampaikan keinginannya masih gugup dan terbata-bata, beberapa anak juga kesulitan dalam kegiatan membaca dan menulis. Hal tersebut merupakan ciri – ciri rendahnya kecerdasan verbal linguistik pada anak, salah satu faktor penyebabnya adalah kurang menariknya media pembelajaran yang digunakan dalam meningkatkan kecerdasan verbal linguistik anak. Salah satu media yang diduga dapat meningkatkan kecerdasan verbal linguistik anak adalah media pop up book. Rumusan masalah pada penelitian ini adalah bagaimanakah pengaruh media pop up book terhadap kecerdasan verbal linguistik anak kelompok B di RA Aisyiyah Kepuk. Jenis penelitian ini adalah kuantitatif dalam bentuk Quasi Experimental Design. Populasi penelitian adalah Kelompok B yang berjumlah 24 anak. Data dalam penelitian ini diperoleh dari observasi dan dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa uji t diketahui thitung lebih besar dari ttabel (-9,93954 > -1,71714). Dari hasil tersebut dapat disimpulkan bahwa H0 ditolak. Dengan kata lain terdapat pengaruh yang signifikan media pop up book terhadap kecerdasan verbal linguistik anak kelompok B di RA Aisyiyah Kepuk. Berdasarkan hasil penelitian ini saran yang dapat disampaikan adalah media pop up book dapat digunakan sebagai media pembelajaran untuk meningkatkan kecerdasan verbal linguistik anak

Downloads

Published

2024-01-20