Analisis Penggunaan Reward Dan Punishment Untuk Memotivasi Proses Pembelajaran Anak Usia Dini di TPA Pena Prima

Authors

  • Alsa Kusuma Putri Septiana Universitas PGRI Semarang Author
  • Dwi Prasetiyawati Diyah Hariyanti Universitas PGRI Semarang Author

Keywords:

Reward; Punishment; Motivasi; Kedisiplinan

Abstract

Abstract

Education is very important in shaping the character of students. One form of developing character values ​​in students that can form positive behavior is by instilling disciplined character values ​​in education. The aim of this research is to determine the application of reward and punishment at PENA PRIMA TPA. Researchers used a qualitative descriptive approach with observation and interview methods. The research location was carried out at PENA PRIMA TPA. Based on observations at TPA PENA PRIMA, character education is highly respected, one of which is discipline and the success of the education provided. So the school tries as hard as possible to produce outstanding students. Providing Rewards and Punishments to improve discipline and arouse enthusiasm for learning in students as a means of education is given when children do something good, or have achieved a target. This reward is also done by instilling good values ​​through habituation and giving rewards when doing positive things. In the concept of education, rewards are a tool to increase student motivation. And when children do negative things the teacher will give appropriate punishment to the students. This punishment aims to prevent children from repeating actions that are not permitted. Teachers feel comfortable if students do not return and explain the causal reasons why this is not allowed.

Keywords: : Reward; Punishment; Motivation; Discipline

Abstrak

Pendidikan murapakan hal yang sangat penting dalam membentuk karakter siswa. Salah satu bentuk pengembangan nilai-nilai karakter pada siswa yang dapat membentuk perilaku positif adalah dengan penanaman nilai karakter kedisiplinan pada pendidikan. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui penggunaan reward and punishment bagi TPA PENA PRIMA. Peneliti menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif dengan metode observasi, wawancara, Lokasi penelitian dilaksanakan di TPA PENA PRIMA. Menurut hasil pengamatan di TPA PENA PRIMA yang sangat menjunjung pendidikan karakter salah satunya yaitu kedisiplinan dan keberhasilan pendidikan yang diselenggarakan. Sehingga sekolah berupaya semaksimal mungkin menghasilkan peserta didik yang berprestasi . Pemberian Reward dan Punishment dalam meningkatkan kedisiplinan dan membangkitkan semangat belajar dalam diri peserta didik sebagai alat pendidikan diberikan ketika seorang anak melakukan sesuatu yang baik, atau telah tercapainya sebuah target Pemberian reward ini juga dilakukan dengan menanamkan nilai-nilai baik yang dilakukan dengan pembiasaan serta penghargaan ketika melakukan hal yang bersifat positif. Dalam konsep pendidikan, reward merupakan salah satu alat untuk peningkatan motivasi para peserta didik. Dan ketika anak melakukan hal negatif guru akan memberikan punishment yang sesuai bagi siswa. Punishment ini bertujuan agar anak tidak mengulangi perbuatan yang tidak diperbolehkan. Guru memperingatkan agar siswa tidak mengulangi serta menjelaskan alasan sebab akibat mengapa hal tersebut tidak diperbolehkan.

Kata kunci: Reward; Punishment; Motivasi; Kedisiplinan

Downloads

Published

2024-01-20